Головна » Статті » Мої статті

Відкритий урок з трудового навчання у 7 класі

Матеріали:

коннспект

Тема: Технологія виготовлення ляльки-мотанки. Види ляльок.

Практична робота: виготовлення ляльки – мотанки «Оранти» Мета уроку : ознайомити учнів з історією і технологією виготовлення ляльки-мотанки, видами ляльок, удосконалити процес виготовлення ляльки-оберега «Оранти», розвивати увагу, пам'ять, моторику рук, творчі здібності, виховувати естетичний смак, працьовитість, посидючість, шанобливе ставлення до оберегу як національної культурної спадщини українського народу, інтерес до народних традицій зокрема рукоділля. Обладнання: зразки тканин, м’які матеріали, ножиці, нитки різних видів, стрічки, комп’ютер. Інтрументи і матеріали: клапті тканини, нитки різного кольору,ножиці. Тип уроку: застосувань знань, умінь і навичок

Хід уроку

Моя лялька-мотанка Ниточкою змотана

Оберіг мій на землі

Талісман мені в житті.

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка присутності учнів, підготовка їх до уроку. Тренінгова вправа «Весела квітка». - Добрий день. Бачу, що всі дуже ретельно підготувались до уроку. Сподіваюсь, що всі прийшли на урок із чудовим настроєм. А давайте оцінимо свій настрій по кольору. Хто вибрав: - червоний підніміть руки – упевнений у собі, готовий активно працювати, - оранжевий - спокійний, готовий до роботи, - жовтий – трохи тривожний, але впевнений у вдалій роботі. Сьогодні любі учні, хочу вам побажати Всі, без винятку, знання на уроці поглинати. А щоб ці знання та вміння вам нестали тягарем. Побажаю вам терпіння і старання. Тож почнем

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ А почнемо ми сьогодні урок із відомої народної мудрості «Як справу розпочнеш, так її й закінчиш» 1)Хто мені розтлумачить це ствердження? 2)Будь-яка праця потрібна й важлива. Займаючись працею на уроках чи вдома, ви набули багато цінних навичок, мали можливість розвинути деякі риси свого характеру (терпіння, просторову уяву, творчі здібності ). Пам'ятайте, що «кожна робота легка, коли охоче її робиш», а коли «зробиш спішно, то вийде смішно».

ІІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Тема сьогоднішнього уроку «Технологія виготовлення народної ляльки, на уроці ви ознайомитесь з історією і технологією виготовлення народної ляльки, видами ляльок, виконаєте практичну роботу, тобто виготовите ляльку-мотанку «Оранту», - яка символізує споконвічне прагнення України до миру і свободи, захищає і просить для неї благословення. Лялька-мотанка оберіг буде відправлена в зону АТО, як оберіг для наших воїнів. - Ви знаєте, ми з вами живемо в дивовижний час, час достатку у всьому. Скільки різних ляльок можна купити в магазинах. Звичайно вони всі красиві зі смаком одягнені, але хто їх виготовив з яким настроєм ми не знаємо. А як кажуть старі люди, всі речі мають свою енергію і передають її своєму господареві. Кожна людина на землі мріє мати оберіг, який захистить її від зла та біди, який допоможе виконати найзаповітніші бажання та дасть сили побороти всі негаразди сьогодення. І ви знаєте, що в нашого народу здавна такий оберіг існував – це лялька-мотанка, яку ми спробуємо створити вже на сьогоднішньому уроці. Продовжити наш урок хочеться словами відомого українського письменника М. Рильського « Той хто не не знає свого минулого не вартий майбутнього» І дійсно лише той народ має майбутнє який поважає свою історію А зараз учні подивіться і послухайте відеоролик, про історію і технологію виготовленя народної ляльки-мотанки.

1.ПОКАЗ ВІДЕОРОЛИКА

2.ЗАЧИТУВАННЯ ПРИТЧІ «УСЕ У ТВОЇХ РУКАХ»

Дуже давно у старовинному місті жив великий мудрець, слава про мудрість якого поширювалася далеко від його рідного міста. Проте був у місті і чоловік, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти. Він спіймав метелика і подумав: «А що, як я спитаю у мудреця: який метелик у моїх руках, живий чи мертвий? Якщо він скаже, що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а якщо скаже, що мертвий, я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший». Так заздрісник і зробив. Та коли він запитав мудреця про метелика, мудрець, який насправді був надзвичайно розумною людиною, відповів: «Усе в твоїх руках». - Сьогодні у ваших руках виготовлення оберега для воїнів, які захищають нашу рідну Україну. 3.Перед тим як приступимо до практичної роботи по виготовленню ляльки-мотанки оберегу «Оранти», я запалю свічку, а дівчата зачитають нам вірші щоб ми приступили до роботи з великою любов'ю і натхненням.(читають вірші) Роблю солдату оберіг З любов'ю і наснагою Щоб Україну він беріг, І нас, в тилу із мамою. Прошу я Бога за солдата Молю його оберігати, Мотаю ляльку «Оранту» оберіг Щоб Україні, кращу доля дати. Я дарую тобі оберіг Не на згадку, на радість і долю Хай зігріє він сонцем поріг, Хай врятує він душу від болю. Помолюся сьогодні за тебе і друзів своїх Попрошу я хай Матінка Божа і Вас оберігає. Хай закриє оберегом «Оранта», синій своїх Ну а Ви пам'ятайте, повертайтесь живими. - З такою великою любов'ю і натхненням ми розпочинаємо виготовляти ляльку-оберіг.

ІV.ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

1.Практична робота виготовлення ляльки-мотанки «Оранти». 2.Показ слайдів кроків по виготовленню ляльки-мотанки. 3.Виготовленя по інструкційній картці –ляльки. 4.Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях і вміннях учнів. 5.Підбиття підсумків практичної роботи.Демонстрування кращих робіт, аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усінення.

V.РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Закінчити речення» Я можу сказати, що навчилася……. На уроці в мене вийшло……… Назвіть види ляльок……… Що означає спідниця у ляльки-мотанки…….. Що означає головний убір………. Що означає сорочка на ляльці-мотанці……..

VІ.МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ

Тож до рук ї візміть І до серця пригорніть Лялька пращурів забута Нам дорога у майбутнє! Хай вона оберігає, Душу й серце зігріває І на долю, й на добро Щоб усе у нас було. VІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготувати оздоблювальний матеріал для ляльки-мотанки (бісер, фартушки) А сьогодні ви дізнаєтесь традиційні способи виготовлення ляльок. В Україні іграшки виробляли не тільки з твердих і пластичних матеріалів, а також із лози, соломи, рогози, довгої засушеної трави, тканини, кольорового паперу, картону. Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі й долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка сотворила все суще і береже дотепер народжені нею душі. І Оголошення теми і мети уроку. Запишіть сьогоднішню тему уроку: _______

V. Пояснення нового матеріалу. Все, що відбувалося навколо первісної людини, було незрозумілим, страшним і лякаючим для нього. З неба лилася вода, стрілами падав вогонь (дощ і блискавка). Вода змивала і відносила житла, людей, посіви. Блискавки вбивали людей і худобу, підпалювали дома. Сонце те ж не завжди було ласкавим до людини і землі. Були часи, коли воно спалювало все засіяне, позбавляючи людей урожаю. Вітер виривав з корінням дерева, руйнував житла. І людина задавалася питанням: "А хто все це робить"? І знайшов для себе відповідь: "Звичайно, це були вищі і могутніші істоти - боги". І ось люди подумали, а що коли створити зображення богів і дати їм імена? Тоді можна буде знати, у кого просити допомоги і захисту, кому поклонятися. Так з'явилися боги: Сварог (вогонь), Дажьбог (сонце), Макошь (вода, земля, сімейного вогнища і рукоділля), Перун (грім і блискавки), Стрибог (вітер) та інші. Найчастіше зображали богів у вигляді людських фігур.(слайд №2, №3) Напевно, це і були найперші ляльки в історії людства! Люди вірили їм, поклонялися, сподівалися на їх захист. Так перші ляльки полегшили життя стародавніх людей. Коли люди просили про щось богів, то вони обов'язково приносили їм жертву. В давнину це були людські жертвопринесення. Але одного разу комусь прийшла в голову думка запропонувати в жертву замість живої людини - ляльку. Узяли поліно, обрядили його в хустку і сарафан і принесли в жертву богам. Боги жертву прийняли. Так лялька-поліно врятувала життя людини. Поступово обряди жертвопринесення перетворилися на справжні свята. Різним богам почали приносити в жертву різних ляльок-чучел, у яких були свої імена: Кострома, Моренна, Купало, Яріло і так далі (слайд №4)Наряджених ляльок з піснями носили на руках, водили хороводи навколо них, затівали ігри, а потім "віддавали" богам - топили в річці, спалювали на вогнищі, розкидали по полях і так далі А замість просили здоров'я, урожаю, любові.(слайд №5) На виготовлення іграшок йшли в основному підручні матеріали. - А які? Відповіді учнів. Вчитель: Цілком вірно. Виготовлені народні іграшки в основному з дерева (слайд№6,№7);рогозу (слайд№8); глина (слайд№9); трава (слайд №10) Для костюма ляльки понад усе підходять бавовняні і льняні тканини. Бажано використовувати ситець, льон, сатин дрібних забарвлень(слайд №11). Ці тканини зручні в розкроі, не тягнуться, легко склеюються і зшиваються. З глибини століть прийшли до нас традиції виготовлення ляльок з латочок тканини. Іграшці надавалося магічне значення. Саморобні ганчіркові ляльки робили безликими: обличчя замінював узор у вигляді хреста, ромба, квадрата. По старовинних повірям, лялька з обличчям як би дивилася в душу і могла нашкодити дитині, його наврочити. Тому, безлика лялька була одночасно і оберігом. Особлива роль відводилась іграшкам-«оберегам У деяких регіонах України ляльку робили не з самої тканини, а й задопомогою інших матеріалів: наприклад, голову могли вирізати з дерева або робити з макової голівки. Втім, останній випадок – це теж зразок обрядової магії, адже мак – це водночас і символ родючості, і могутній оберіг Так, наприклад, лялька мотанка, вузлова.(слайд №12) . Таку ляльку виготовляли образом зв'язування й накручування вузлів, без голки й ножиць. Тому вона й називається "вузлова лялька". Існувало ще поняття "мотанки" - ляльки візуально схожої з "вузловою", але виготовленої шляхом намотування окремих шматочків тканини на основу. Хрест на обличчі - символ веселки, тому він робиться з яскравих ниток. Обличчя - Солярний знак сонця. Усі вертикальні лінії - це чоловічий початок, усі горизонтальні лінії - жіноче Її можна виготовити по-різному, в залежності від того, що брати за основу. Лялька мотанка (центр голови) - за основу брали створення іграшки з голови, а лялька мотанка (вертикальна) – основа тулуб; лялька мотанка (горизонтальна) - основа руки, плечі і т.д. Шиті ляльки-(слайд №13) Як давно з'явилась шита лялька і звідки пішла? Де берете матеріал для їх виготовлення? Шита лялька з'явилась десь у 19 ст., коли з розвитком науки і суспільства почали з'являтись дорогі фарфорові ляльки. Прості люди почали виготовляти дешевші, шиті, ляльки. Це були ляльки більш наближені до людей. Зазвичай риси обличчя просто пришивалися. Ляльки тоді шили з полотна вручну, напихали соломою. Із ними ми детальніше ознайомимось на наступних уроках. Як і в інших народів в українських в іграшку вкладали велике значення. Все збереглося до наших часів . VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Запитання на закріплення. 1. Яке значення мала обрядова лялька? 2. З яких матеріалів можна виготовляти ляльки? 3. Які види ляльки виготовлені з тканини? 4. Значення оберега для людей? VII. Практична робота ( слайд 14, 15, 16, 17) Найулюбленішою і пам'ятнішою завжди була і буде тільки та лялька, яка зроблена своїми руками, в яку ви вклали частинку своєї душі. У ній є щось таке, від чого стає теплішим на серці. Як ви думаєте, чи відрізняється сучасна лялька від рукотворної? Якщо "так", то чим? Відповіді учнів - Вчитель: У Україні, ще в початку 20 сторіч дівчини, готуючи скриню з весільним приданим, разом з рушниками і сорочками, клали туди своїх ляльок. Кожна дівчина робила мотаную ляльку, яку забирала з собою в нову сім'ю. Причому в сім'ї чоловіка і дозволялося молодій дружині, поки у молодожона немає діток, гратися лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше стане матір’ю, і тим здоровіше будуть діти. А коли народжувалася дитина, то молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитяти від хвороб і поганих очей, а коли дитина підростала, то лялька віддавалася йому для гри. - З давніх часів в українських сім'ях молода мати, що чекала дитину, робила ляльку-мотанку, «Пеленашку» яка втілювала собою майбутнє дитя. Перш ніж покласти в колиску новонароджену дитину, туди клали цю ляльку, і вона ставала оберігом дитини, її захисницею, символом зв'язку дитини зі своїм родом, і цей зв'язок захищав людину, де б вона не була. Сьогодні ми зробимо з вами ляльку «Пеленашку». Інструктаж з охорони праці. Перед початком роботи будь ласка подивіться на своє робоче місце. Де б ви не знаходилися: на вулиці, удома, на заняттях - необхідно бути дуже обережними. Небезпеки підстерігають всіх скрізь. На заняттях ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим. Вимоги безпеки перед початком роботи: робочий інструмент і матеріал розкладете у встановленому місці, в зручному і безпечному для користування порядку. Вимоги безпеки під час роботи: дотримуйте в порядку і чистоті робоче місце, не допускайте той, що захаращується його інструментами, відходами і сміттям; будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим; не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу; положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см; у разі поганого самопочуття або травмування припините роботу, повістить про це педагога. Вимоги безпеки при роботі з ножицями: кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе; - стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд; передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами; не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів. Технологічна картка виготовлення ляльки – мотанки «Пеленашка» № п\п Послідовність операцій Зображення 1. Беремо полотно розміром 25х25 см. Всередіну кладемо, скручений в кружельце поролон, вату чи шмати тканини. Обмотуємо знизу, роблячи «голову». 2. Беремо полотно розміром 15х15 см. Згинаємо один кут. Робімо хустку. 3. Одягаємо хустку на голівку, обмотуємо знизу. 4. Підгортаємо залишки тканини, міцно обмотуємо, утворюємо постать. 5. Загортаємо ляльку в клапоть - простирадло. Перев’язуємо її стрічечкою. 6. Лялька готова. Зовнішнім виглядом нагадує немовля. Від цього і назва «Пеленашка» ІX. Заключний інструктаж. Вимоги безпеки після закінчення роботи: приведіть в порядок робоче місце; інструменти і матеріали зберіть і складіть в певне місце; сміття і відходи зберіть і складіть в спеціальний ящик. Підведення підсумків . На сьогоднішньому уроці ви ознайомились із різними, але між собою подібними техніками виготовлення ляльок. Всі гарно попрацювали практично дехто і теоретично отримаєте різні оцінки . Підніміть смайлик який відповідає вашому настрою на кінець урока. 1) Аналіз характерних помилок, які допускали. Найбільшими помилками були: 2) Виставлення оцінок. Оцінки: Д/з. Замалювати ескіз ляльки . Прибирання робочих місць.

Категорія: Мої статті | Додав: vitalia (12.03.2016) | Автор: і
Переглядів: 2792 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar